torsdag 8 december 2011

Snöpremiär i Långberget

Halleluja! Äntligen snö! Utomhus! Vilken grej! Igår vid lunch kom Lotta och Håkan och hämtade mig och Gustaf och efter att ha stuvat in alla skidåkningsprylar i bilen (det var inte lite kan jag meddela, vi var tveksamma om det ens skulle gå ett tag...) och sagt hejdå till Gösta och Gustafs pappa gav vi oss av uppåt mot Värmland och Långberget.

Åtta timmar, många skiddiskussioner, lunch, skiddiskussioner och en pizza senare var vi framme. Och det var sånt där vitt på marken! Halv två hade Gustaf vallat klart alla våra skidor och vi gick och la oss. Numer äger jag ju två par klassiska skidor och ett par alldeles för bra skateskidor och Gustaf har en hel drös med skidor.

Vem är störst, Gustaf eller vallan?

I morse var vi ju inte så himla pigga men vi lyckades komma upp, äta frukost och ge oss ut i spåren. Första passet körde vi på "skåneskidor" eftersom vi inte visste hur spåren var. Men det var över förväntan! (I alla fall innan ett gäng skåningar hade kört och grötat runt och övat teknik...;-))

Utsikt från Sporthotellet

Snö!

Mattias Svahn är med på lägret som tekniklärare och gjorde ett kanonbra jobb med att försöka lära oss "pågar och töser" att åka skidor lite bättre. Vi körde massor av balansövningar och fick instruktioner i hur man bäst lär ut skidåkning. På förmiddagen fokuserade vi på diagonalåkning och på eftermiddagen var det mest stakning och stakning med frånskjut. På eftermiddagens pass vågade jag mig på att testa nya finskidorna. Väldigt spännande! Det kändes riktigt bra det lilla jag fick testat. Skön känsla. Bra fäste OCH glid. Men det var lite för fina och isiga spår för att dra någon riktig slutsats än.

Glad att äntligen få se snö!

Ett suddigt skidåkargäng

Lagom till kvällsmaten kom resten av lägerdeltagarna från Björnstorps IF som åkt buss upp. Rikard beklagade sig över att ha tvingats titta på Kung Fu Panda men i övrigt verkar resan ha gått bra. Efter kvällsmaten var jag riktigt mör trots att vi mest kört teknik idag. Vi var ju trots allt ute i drygt fyra timmar så det är kanske inte så konstigt. Nu på kvällen har vi roat oss med att lyssna på Mattias Svahns vallatips och nu sitter vi och laddar för att gå och lägga oss.

Det har varit soligt och riktigt fin väder hela dan men nu vräker snön ner! Ska bli intressant att se hur morgondagen utvecklar sig. Jag har "fri träning" i morgon förmiddag sen ska Gustaf och Håkan lära min grupp allt de kan om teknik. Det ser jag fram emot! =)

1 kommentar :